AK Rifles banner

1976 Izhmash AKS-74

3.5K views 29 replies 17 participants last post by  Vlado  
#1 ·
Oké mensen, Vlad is officieel met pensioen van de Sovjet AK's. Een AK-74 van de eerste generatie is een van de meest gewilde geweren om te bouwen of te klonen in deze hobby sinds het begin, en het heeft me 12 jaar gekost om dit project te doen.

1976 Izhmash AKS-74 OG loop. Voor zover ik weet, zijn er maar drie van deze in privécollecties in het land, waarvan er slechts twee OG-loop zijn.

Dit arme geweer heeft in zijn lange leven de hel en terug doorgemaakt. Veel van de externe componenten hadden tientallen jaren oude oppervlakte roest door vocht en de andere onderdelen hebben bijna geen afwerking of zijn in feite gestript, waardoor ze die oh zo zoete patina kregen. Na het verwijderen van de roest van sommige van de onderdelen, gebruikte ik creatief Techno verf en VladTech om te matchen en te mengen met de andere OG geverfde onderdelen patina. Dit is een uiterlijk extreem versleten geweer. Intern is het verrassend fantastisch. Voor mij is er geen mooiere AK dan een Sovjet AKM of AK74 in een bijna gestripte patina afwerking, die doet denken aan de geweren in Afghanistan in de jaren 1980.

Unieke kenmerken van een AK-74 van de eerste generatie die op dit geweer te vinden zijn:

• Vroege korte achterste trunnion (let op het verschil in klinknagelpatroon ten opzichte van de gemeenschappelijke latere AKS74 vouwtrunnion)
  • 2e stijl vouwkolf met hoge vergrendelingsplaatsing om rekening te houden met de recht-hoekige snede van de ontvanger wanneer deze is opgevouwen
  • Pre-dimpled, AKM stijl top cover
  • Vroeg patroon AK-74 verlichte trekker (alleen te vinden op AK74's en 1977 AKM's)
  • Rechte hoek selector inkepingen
  • Eerste generatie boutdrager en relief cut patroon
  • Houten grip
  • Zware versterkte loop, extreem uniek voor de eerste twee jaar van de productie
  • 62 graden gasblok
  • Eerste generatie 90 graden vierkante LHG-houder
  • Niet-verlichte FSB
  • Halve maan mondingsrem

Deze foto achtervolgt me al jaren over hoe graag ik een geweer wilde dat er zo uitziet. Zware inspiratie voor de VladTech die op mijn geweer is gedaan:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Hout op gasbuis en LHG zijn vervangingen. Geen idee wat deze sticker zegt, maar het is een soort reknummer, bedankt Jerry voor het sturen.

Image

Image

Image

Image

#11 ·
Oké mensen, Vlad is officieel met pensioen van de Sovjet AK's. Een AK-74 van de eerste generatie is een van de meest gewilde geweren om te bouwen of te klonen in deze hobby sinds de oprichting ervan en het heeft me 12 jaar gekost om dit project te doen.

1976 Izhmash AKS-74 OG loop. AFAIK, er zijn er maar drie van in privécollecties in het land, waarvan er maar twee OG-loop zijn.

Dit arme geweer heeft in zijn lange leven de hel en terug doorgemaakt. Veel van de externe componenten hadden tientallen jaren oude oppervlakte roest door vocht en de andere onderdelen hebben bijna geen afwerking of zijn in principe gestript, waardoor ze die oh zo zoete patina kregen. Na het verwijderen van de roest van sommige onderdelen, gebruikte ik creatief Techno-verf en VladTech om de patina van de andere OG-geverfde onderdelen te matchen en te mengen. Dit is een extreem versleten geweer qua uiterlijk. Interne onderdelen zijn verrassend fantastisch. Voor mij is er geen mooiere AK dan een Sovjet AKM of AK74 in een bijna gestripte patina-afwerking, die doet denken aan de geweren in Afghanistan in de jaren 1980.

Unieke kenmerken van een AK-74 van de eerste generatie die op dit geweer te vinden zijn:

• Vroege korte achterste trunnion (let op het verschil in klinknagelpatroon ten opzichte van de gemeenschappelijke latere AKS74 vouwtrunnion)
  • 2e stijl vouwkolf met hoge vergrendelingsplaatsing om rekening te houden met de rechtse hoek gesneden ontvanger wanneer opgevouwen
  • Pre-dimpled, AKM-stijl top cover
  • Vroeg patroon AK-74 verlichte trekker (alleen te vinden op AK74's en 1977 AKM's)
  • Rechte hoek selector inkepingen
  • Eerste generatie boutdrager en relief cut pattern
  • Houten grip
  • Zware versterkte loop, extreem uniek voor de eerste twee productie jaren
  • 62 graden gasblok
  • Eerste generatie 90 graden vierkante LHG-houder
  • Niet-verlichte FSB
  • Halve maan mondingsrem

Deze foto achtervolgt me al jaren over hoe graag ik een geweer wilde dat er zo uitziet. Zware inspiratie voor de VladTech die op mijn geweer is gedaan:

View attachment 395420

View attachment 395421

View attachment 395422

View attachment 395423

View attachment 395424

View attachment 395425

Hout op gasbuis en LHG zijn vervangingen. Geen idee wat deze sticker zegt, maar het is een soort racknummer, bedankt Jerry voor het sturen.

View attachment 395426

View attachment 395427

View attachment 395428

View attachment 395429
Na het lezen van wat je schreef, noem ik dat ware toewijding. Wat een geweldig geweer!

#15 ·
Bedankt allemaal, blij het hier te delen.

De "zware" loop heeft iets te maken met de eerste iteraties van loop-gemonteerde accessoirewerpers, en ik zou het beter omschrijven als anders gesneden met de ontlastingsgebieden. Niet zozeer de GP-granaatwerpers, maar andere soorten werpers waar ik eerlijk gezegd niet veel vanaf weet. Jerry en ik hebben geprobeerd die konijnenpijp in te gaan, maar er is heel weinig info voor en de lopen werden snel veranderd. Tegen 1977 was deze stijl van loop snijden al verdwenen. @jithaca wil je uitbreiden?

De lopen voor 62 graden gasblokken hebben natuurlijk een 62 graden gaspoortsnede op de loop, en de journaalgrootte is veel kleiner in lengte in vergelijking met die van een loop met een 90 graden gasblok. Dus nee, niet uitwisselbaar zonder een hoop werk. Je kunt een 90 graden grote journaal AK74 loop aan het werk krijgen voor een 62 graden gasblok met veel finesse, maar het tegenovergestelde, ik weet het niet zeker, niemand heeft het geprobeerd omdat geen van deze lopen echt bestaat.

#28 ·
Jezus…. Het is ongelooflijk. Ik ben hier nog maar een paar jaar mee bezig, maar ik heb nog steeds geen idee hoe jullie aan zulke schaarse en magnifieke kits komen. Ik weet dat de tijden in de loop der jaren zijn veranderd, maar 1/3 in het land? Ongelooflijk. Patina is waanzinnig. Bedankt voor de post.
Dit is al meer dan een decennium mijn heilige graal en is een beetje een obsessie geworden om het tot bloei te zien komen. Ik weet niet zeker wat ik nu moet doen nu ik mijn eigen spreekwoordelijke staart heb gevangen, lol.

Een fan van het kanaal heeft deze super coole schets getekend.

Image